29 september 2011

Skynda dig nu Janne

Jag vet inte hur långt Jan Guillou har kommit med fortsättningen på sitt romanbygge "Det stora århundradet", men hoppas att han kommit långt. För nu har jag läst ut den första delen, Brobyggarna, och jag vill ha mer. Genast.

Genom nästan 600 sidor har jag följt bröderna Lauritz och Oscar från barndomen som fattiga föräldralösa fiskarsöner på en ö utanför Bergen, till ingenjörer och framgångsrika bro- och järnvägsbyggare i Tyska Östafrika respektive Hardangervidda och Bergen i Norge. Det finns en tredje bror också, Sverre, också han diplomerad ingenjör från skolan i Dresden. Men han förekommer inte så mycket i denna första bok, men en inte alltför kvalificerad gissning är väl att han dyker upp i någon av de kommande delarna.

Vi får följa bröderna under 1900-talets två första årtionden. En tid av optimism och tro på att utvecklingen - framför allt den tekniska - ska föra mänskligheten framåt till nya djärva mål. Tills första världskriget bryter ut. Och 1900-talets historia spelar och kommer även fortsättningsvis att spela en viktig roll i serien. Den har liknats vid Almqvists uppbyggliga folklivsberättelser i olika recensioner.Själv kommer jag att tänka på Per Anders Fogelströms stad-serie.

Inga kommentarer :